Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Chcete vědět, kde se vyrábí naše boty?

DSCN0361 kopie

Přijďte se podívat do parku v Uherském Ostrohu (ul. Svobodova). Děti z Přírodovědného kroužku ve spolupráci s organizací NaZemi si Vás dovolují pozvat na Výstavu na stromech. Výstava se týká pracovních podmínek výroby bot v továrnách a sweatshopech indické Agry a je k vidění ve dnech 6. - 13. 10. 2018 během Týdne důstojné práce.     

Češi a Češky průměrně ročně utratí za své boty 3 000 Kč, a přitom většinou neví, kde a za jakých podmínek vznikly. Příležitost dozvědět se to, mají tento týden na výstavě fotografií. Díky snímkům Stanislava Komínka z organizace NaZemi mohou nahlédnout do prostředí továren i sweatshopů v indické Agře. Právě zde se vyrábí boty i pro český trh.         

 Indie je po Číně druhým největším producentem bot na světě. V indickém obuvnickém průmyslu pracuje přes milion lidí, kteří v roce 2016 vyrobili 2,26 miliardy párů bot. Náklady na lidskou práci zde u jednoho páru vycházejí́ na 20 Kč. Materiál přijde na dvojnásobek. V obuvnických továrnách a sweatshopech jsou zde zaměstnaní zejména muži. Většinou nemají pracovní smlouvy, pracují 10 hodin denně šest dní v týdnu, bez proplacených přesčasů, bez možnosti založit odbory. Pro sweatshopy je navíc typická dětská práce.


Poptávka po levných botách a potřeba rychlých dodávek vede k velkému tlaku na majitele továren a v důsledku i na dělníky. Ti pracují bez jakýchkoliv ochranných pomůcek, neboť ty jejich práci zpomalují. Když zakázka hoří, musí dělníci v továrně i spát, dozvídáme se na jednom z výstavních panelů. „Máme problém s manažerem, nedovoluje nám jít domů, třeba i 15 až 20 dní v kuse. Moc nás to trápí́. Jsem stálý zaměstnanec a nemám žádné sociální́ pojištění,“ dokresluje situaci Sandib pracující v indické továrně s 900 zaměstnanci.                                                                    

Výstava rovněž upozorňuje veřejnost na souvislosti a důsledky našeho nákupního chování, a co můžeme změnit my jako spotřebitelé a spotřebitelky. Například omezit spotřebu, kupovat kvalitní boty, které vydrží, či tlačit na firmy, aby uváděly, kde a jak zboží vyrábí a byly odpovědné.

 Pokud se chcete dozvědět více, podívejte se na reportáž nebo dokumentární film organizace NaZemi - využít můžete  reportáž pro Prima Světdokument Ve stínu Taj Mahaludíl pořadu České televize Nedej se  nebo z dílny České televize díl V indické továrně z reality show Zlatá mládež.

                         

 

Spolupracujeme

hostetin logoDDM PastelkaLesy CRliskaLogo PUOBlogo trnkaOVOVweb vis logozabka 02NPZP povinna publicita banner A4

Free Joomla! template by L.THEME